Monday 9 January 2012

Cinta Sehujung Kuku

Assalamualaikum para pembaca :)

its been too long for me leaving my blog alone since i'm super duper busy lately.. Tomorrow as well i'm going to take local government test. Huh.. I'm not preparing anything yet.. japp lagi lahh :D
Yeah2.. It's me who always last minute study.. Always like that.. :( 

Cinta Sehujung Kuku.. :)
There are story behind this title. Lets read..

Pada suatu masa, tinggal sepasang suami isteri yang saling menyayangi.

pada suatu hari, si isteri membuat satu permintaan kepada suaminya untuk hidup tanpa dirinya. dia meminta kepada suaminya untuk tidak menghubunginya langsung selama sehari.

si isteri berkata kepada suaminya, "Bila abang dapat melepasi syarat itu, saya akan menyintai abang buat selamanya..."

Si suami setuju. seharian dia tidak bersms dan menelefon isterinya tanpa dia mengetahui bahawa si isteri terkena kanser..

keesokan harinya si suami pulang ke rumah.

Air matanya menitis melihat isterinya sudah terbaring dengan surat di tangan yang bertulis "Kamu berjaya sayang. Bolehkah kamu lakukan perkara itu setiap hari..? Saya mencintai kamu selamanya..."


Setelah saya membaca kisah ini, saya berasa sangat terharu kerana cerita ini sangat memberi kesan terhadap diri saya.. Daripada kisah ini, terdapat perkara yang ingin dikongsikan..

Janganlah mencintai seseorang setinggi langit kerana langit boleh runtuh..
jangan mencintai seseorang sedalam lautan kerana lautan boleh surut..
jangan mencintai seseorang sebesar dunia kerana dunia boleh hancur..
Cukuplah sekadar mencintai seseorang Sehujung Kuku..
Walau kecil, walau selalu dipotong, ia akan selalu Tumbuh..

Cinta itu perlu ada dalam diri setiap insan kerana mencintai dan dicintai adalah lumrah manusia anugerah daripada Illahi..
Jika kamu merasa cinta kepada seseorang dan mula memberinya harapan, maka jangan sesekali kamu menyakiti hatinya apatah lagi meninggalkannya.. Hargai apa yang ada padamu kini :)


*kenapa cuaca panas sangat menyebabkan pelbagai penyakit datang kepada saya. :(  Percaya bahawa setiap penyakit yang datangnya dari Allah adalah sebagai salah satu cara Allah ingin menghapuskan dosa2 kecil saya.. Saya redha Ya Tuhanku.. Jika aku tidak kuat dan sering mengeluh maka Kau ampunilah kekhilafanku itu. Sesungguhnya aku adalah antara hambaMu yang sering lupa diri..

Teringat saat dimana bertubi2 penyakit menghampiri saya pada tahun yang sama. Saya mengalami kesedihan yang hanya Allah yang tahu.. Kesedihan bukan hanya kerana kesakitan yang dialami tetapi juga atas perkara lain. Apa yang buat saya sangat sedih apabila saya perlu menyusahkan ibu saya untuk menjaga saya di hospital. Saya sangat sedih apabila perlu mengucapkan “Selamat Hari Ibu” dan “Selamat Haji Jadi” kepada ibu di dalam hospital dalam keadaan terlatar. Ibu sepatutnya meraikan hari2 yang bahagia itu dirumah bersama2 ahli keluarga yang lain. Berehat2 dirumah. Apa yang berlaku, saya terpaksa membebankan ibu sedangkan saya sudah dewasa. Unable to do anything and just terbaring.

I’m sorry Ibu.. saya sayang ibu seperti sehujung kuku. Tetap tumbuh walau apa pun. Walau siapa yang memotongnya, ia tetap tumbuh..

Maafkan anakmu yang sering membebankan……




No comments:

Post a Comment