Thursday 8 September 2011

Cinta Sampai Syurga..

tidakkah pelik kalau ada pasangan yang hangat bercinta tapi tak pernah terfikir tok hidup selamanya?


"sebaik-baik kamu adalah kamu yang terbaik dalam keluarganya, dan aku adalah yang terbaik untuk keluargaku"
(Hadith Riwayat Al-Tirmizi)


itulah harga sebuah keluarga, tempat manusia dibentuk untuk membentuk. titik mula sebuah perkahwinan yang dilayarkan dengan ikrar "Aku Terima Nikahnya" adalah permulaan kembara manusia dan cinta.


manusia melahirkan cinta
cinta melahirkan manusia..




Namun..
bermulanya lafaz:


"Aku terima nikahnya si dia binti ayahnya dengan mas kahwinnya RM..


bunyi nampak mudah kan? nie makna sebenarnya..


"Aku tanggung dosa2 si dia dari ibu ayahnya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung dosa bakal anak2ku. kalau aku gagal maka aku adalah fasik, dayus dan aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku"


panjang kan maksud dia :)
jadi, penuhi ilmu alam perkahwinan sebelum melamar seseorang..
dah sedia barulah bolee.. :))











1 comment: